Thursday 26 May 2011

Bagaimana Sistem Takaful Berfungsi?

1. Sistem Takaful boleh diibaratkan seperti Tabung Khairat Kematian masjid / Surau di mana ahli khariah memberikan sumbangan yang ditetapkan untuk membantu ahli - ahli khariah yang lain sekiranya berlaku kematian.

2. Takaful juga adalah berperanan seperti Tabung Khairat Kematian, cuma ia meliputi satu komuiti ahli yang lebih besar dan menanggung risiko yang berbeza dari setiap ahli.

3. Konsep Tabarru'at ( Derma Bersyarat ) digunakan di mana setiap ahli membuat sumbangan dengan jumlah berbeza mengikut risiko yang dibawa. Setiap peserta juga menyumbang dengan niat membantu peserta lain sekiranya ditimpa musibah. Konsep Tabarru'at ( Derma Bersyarat ) tidak tertaklu kepada mana - mana rukun.

4. Syarikat Takaful adalah diibaratkan seperti masjid / surau yang mana ia menjadi pengendali / pemegang amanah kepada tabung ini. Cuma syarikat / pengendali takaful meggunakan wang yang disumbangkan untuk dilaburkan bagi mendapatkan keuntungan. Kemudian, keuntungan ini akan dibahagikan antara peserta dan pengendali.

5. Dengan keuntungan dari pelaburan inilah yang menanggung kos operasi syarikat pengendali.

No comments:

Post a Comment