Thursday 26 May 2011

Kenapa Penting Sangat Takaful @ Insuran? Perlu Ke Ada?


Soalan 1 : Alaaa...nanti dulu...fikir dulu..!
>> tidak mengapa...lama kelamaan mesti dia ambil juga..tapi nak tunggu sampai bila tu? jangan sampai tua sudahlah, sebab premium atau sumbangan dah jadi tinggi, jangan sampai sakit..sebab dah tak ada company insurans nak tanggung...ambil la sementara masa muda..kuat bekerja..dan tahukah anda?..bayaran sumbangan murah ketika masih muda dan sihat, ia tidak akan meningkat sehingga kita berumur 80 tahun. Insyaallah kalau panjang umur...

Soalan 2 : Apa untungnya jika saya ambik takaful / insurans ni?
>> Banyak keuntungannya, salah satunya untuk masa akan datang.. kehidupan anda telah terjamin. Kita hanya mampu merancang, tapi segalanya Tuhan yang menentukan. Cuba anda kira, berapa kos rawatan perubatan pada zaman sekarang?di hospital kerajaan mahupun hospital swasta? Cuba anda kira berapa kerugian anda jika anda tiada perlindungan takaful / insurans? Andai ditakdirkan anda dimasukkan ke wad dan menerima rawatan di hospital tersebut, segala bil dan perbelanjaan serta kos rawatan tersebut adakah anda mampu untuk membayar jika nilainya berpuluh ribu? Kalau anda masih berfikir..tunggu dulu..sudah semestinya anda tahu bila anda akan jatuh sakit.


Soalan 3 : Saya dah ada simpanan untuk anak anak..
>> Bagus..Alhamdulillah ... bertuah anak - anak anda ... tapi cuba anda fikir, jika sesorang bapa menghidap penyakit kronik atau tidak mampu bekerja..rase - rasenya siapa pula nak simpankan untuk anak - anak dia ye? (isteri ke...mungkin...bagaimana pula dengan rawatan perubatan suami suami?nak pakai duit mana ye?)... lagi haru biru dibuatnye kalau duit yang di simpan untuk anak - anak itu di guna pakai....nampaknye makin ramailah anak - anak yang berhenti sekolah ... anak - anak yang cerdik pandai tak dapat nak belajar... mungkin ada juga yang akan disiarkan dalam rancangan Bersamamu TV3... itulah sebenarnya datangnya keuntungan insuran / takaful yang akan menjamin simpanan anda disamping membiayai kos perubatan anda sekeluarga.

Soalan 4 : Sorry, saya tak minat insurans / takaful ni..
>> Bab mana yang tak minat tu encik....?insuran / takaful bukanlah sesuatu yang harus diminati atau sesuatu yang ada...adalah...takder... takderlah...ianya merupakan satu keperluan pada sekarang. Zaman dahulu kala kalau tak ada mungkin tak ape kot..tapi bukan zaman canggih ni....sekurang - kurangya kita harus berkembang dengan berubahan zaman...tapi encik, ada insuran kereta tak? kalau ada kenapa ye encik? rasa penting tak insuran kete tu bila kena langgar ke..nak claim ke...?

Soalan 5 : Company saya dah cover medical..ok lah tu....
>> Sampai bila tu encik? sampai pencen?... andai kata semalam seorang perkeja di syarikat tu disahkan menghidap kanser... well..dah tentu tak dapat nak perform kerja dengan bagus kan..sbb kena buat rawatan la...kena rehat la..kena ambik MC la...so kerje tak perform.. kalau cik jadi boss, cik buat apa dgn perkerja tu? budak sekolah pun tahu jawapan ni..kalo dah kena berenti, ingat - ingat senang tak nak cari kerja?.. at least kalau ada insurans / takaful, dengan pampasan dan elaun - elaun sekian.. encik boleh mulakan hidup baru dengan perniagaan dan sekurang - kurangnya encik masih boleh meneruskan kehidupan seperti sediakala walaupun sudah tidak mampu bekerja.Macam mana..?

Apa - apa pun..jadikan Medical Card sebagai IC kedua atau cashless anda yang sentiasa ada bersama anda kemana sahaja di dalam dompet kecil anda. Let's you know something, if i know you have a medical card in your wallet, i will declare you as the richest person who walk around with hundred thousand in your pocket..

No comments:

Post a Comment